Nieuws

‘Vernieuwde Kuip moet veel meer zijn dan ultramoderne voetbaltempel’

on

De vernieuwde Kuip moet bij de oplevering in 2018 veel meer zijn dan alleen een ultramoderne voetbaltempel in Rotterdam-Zuid. ‘Het Feyenoordstadion krijgt een 7-daagse impact,’ zei directeur Roel Vollebregt van gebiedsontwikkelaar AM gisteren tijdens een drukbezocht en enerverend 010 Debat over de Kuip, dat het AD samen met LOKAAL en Nationale-Nederlanden organiseerde.

De baas van AM, die mét bouwer BAM en Siemens het monumentale sportcomplex voor 200 miljoen euro wil verbouwen, ziet een grote toekomst voor de Kuip én het omliggende deel van Zuid.

‘Er staat in 2018 een stadion voor 70.000 supporters, die Feyenoord zien winnen. Maar als het goed is gebeuren er rondom het complex veel meer dingen dan voetbal alleen, waardoor het ook op andere dagen aantrekkelijk is om hier te komen.’ Sterker nog, zo betoogde hij, ‘als de plannen van het consortium worden uitgevoerd, dan kan er hier een ware ‘banenmachine’ ontstaan.

Honderden arbeidsplaatsen tijdens de mega-klus zélf, en nog eens duizenden daarna, als er rondom het stadion winkels, horeca, scholen en een hotel komen. ‘Dat betekent 45.000 vierkante meter vastgoed erbij,’ klonk het. Steun heeft hij volop, onder anderen van Dick van Well, president-commissaris van Feyenoord. Hij ziet onder meer mogelijkheden voor kansarme jongeren op Zuid, die bijvoorbeeld werkervaring kunnen opdoen bij de transformatie van het stadion.

‘Die twee gaan hier hand in hand,’ sprak hij. Onontbeerlijk is echter hulp van andere partijen, de gemeente Rotterdam voorop. Meer publiek bij voetbalwedstrijden en meer evenementen betekenen immers een grotere druk op de aan- en afvoerwegen, het openbaar vervoer en de parkeerplekken.’

Met als nieuwste idee een mega-parking bij het oude Claraziekenhuis, dat zelf een hotel moet worden. ‘De verkeersafwikkeling in IJsselmonde is een grote zorg,’ sprak voorzitter Norbert Swaneveld (Leefbaar Rotterdam) van de gebiedscommissie IJsselmonde. ‘We hebben de Park & Ride Beverwaard, maar die staat leeg. Gebruik deze geschikte parkeermogelijkheid, in plaats van weer vijfduizend auto’s in het gebied zelf te stallen. En dat zeven dagen in de week als alles vol in bedrijf is.’

Rotterdam Centraal als voorbeeld
Directeur Patrick van der Klooster van architectuurcentrum AIR verwacht meer ambitie van de stad wat betreft de invulling van het gebied rond het stadion. Voorbeelden te over. ‘Kijk naar Rotterdam Centraal, dat is veel meer dan een station, Erasmus, veel meer dan een universiteit. Ik zou willen dat het stadion zich hiermee gaat meten. Dat het een bestemming wordt in Rotterdam.’

Bijna alle Rotterdamse fracties waren vertegenwoordigd in het sfeervolle Nationale-Nederlanden Douwe Egberts Café. Die hadden allemaal hun eigen visie op hoe ‘de stad’ de omgeving van de voetbaltempel kan invullen. Daaraan gekoppeld zit de vraag van Feyenoord of de gemeente bereid is om 35 miljoen euro aan aandelen te kopen in de vernieuwde Kuip.

‘Ik wil dan wel weten of zo’n investering verantwoord is,’ sprak PvdA-raadslid Leo Bruijn. ‘Een plan om een feestzaal te vestigen in een parkeergarage in de belendende wijk Veranda is pas weggestemd. Er komt nu iets waardoor je 3, 4 dagen per week tienduizenden mensen in dit gebied hebt.’

D66-raadslid Jos Verveen zei dat de gemeente voorwaarden zal stellen aan zo’n aandelenpakket, maar de stad zelf moet zorgen dat er plannen voor de zone ’tussen Brienenoord en Varkenoord’ klaar liggen. ‘De nieuwe wethouder Ronald Schneider moet als een speer gaan werken aan zo’n gebiedsontwikkeling.’

SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn is ‘al lang blij’ dat er nu een ‘realistische plan’ ligt voor de vernieuwing van de Kuip. ‘Want ik denk dat Rotterdam genoeg heeft van initiatieven die niet doorgaan,’ sprak hij. Ook hij hoopt op méér: ‘Want iedereen die denkt dat Zuid nu is gered door een vernieuwd stadion en de Sportcampus op Varkenoord, die kan dat op z’n buik schrijven.’

Het werd een avond waarbij veel op tafel kwam, veel oude ideeën de revue passeerden. Zoals het 1,5 miljard euro kostende voorstel om een nieuwe metroverbinding aan te leggen tussen Kralingen en Zuid, mét een ‘station de Kuip’. Een opknapbeurt voor het verrommelde bedrijventerrein Stadionweg – in de volksmond: Klein-België – en een ijsbaan.

CDA’er Sven de Langen: ‘Iedereen heeft het maar over het feit dat het Feyenoordstadion een vliegwiel moet zijn voor Zuid. Maar dat is het allang. De Veranda en het Topsportcentrum zijn daar goede voorbeelden van. En er is nu geld gereserveerd om de Sportcampus aan te leggen en de infrastructuur aan te pakken. Bij elkaar meer dan 100 miljoen euro.’

De grootste winst van dit 010 Debat was dat alle betrokkenen bij het ambitieuze Kuip-project in één ruimte bij elkaar zaten en discussieerden over de toekomst van Stadion Feijenoord. Vertegenwoordigers van Feyenoord, supporters, bewoners van Zuid, aandeelhouders, de bouwers van het vernieuwde stadion, politici, inclusief de nieuwe sportwethouder Adriaan Visser (D66), die een voorstel van Feyenoord graag tegemoet ziet.

‘Tot nu toe hebben we nog geen plan gezien. Als dat binnen is kijkt eerst het college ernaar, en dan leggen we het vervolgens voor aan de raad.’ Een bezoeker constateerde dat er in de hele zaal het geloof aanwezig is dat het nu goed komt met Kuip. ‘Het is nu voor een deel plannen, en voor een deel ontwikkelen. Met goeie cijfers, met goeie ideeën.’

Oud-wethouder Wim van Sluis, voorzitter van de ‘Feyenoord-trojka’ die alle Kuipplannen onderzocht, peilde eveneens een opbeurende stemming, en gaat in volle vaart door met dit project. Binnenkort al klopt hij bij de gemeente aan, onder andere met het verzoek om ‘de 35 miljoen euro’, die wat hem betreft uit een speciaal investeringsfonds kan komen. ‘Op die manier gaat het ten koste van niemand in de stad,’ concludeerde hij. ‘Als het plan goed wordt bevonden, dan hoor ik hier weinig tegenstand.’

Bron: Ad.nl

20140529-150409-54249345.jpg

You must be logged in to post a comment Login