Samenvattingen Eredivisie wellicht langer bij NOS

Geplaatst op 20 februari 2014 in Nieuws

Share this…

Het rommelt binnen FOX. Er is zelfs kans dat de samenvattingen van de eredivisiewedstrijden op zondag weer te zien zijn bij de NOS. Een halfjaar terug lanceerde FOX speciaal voor de begeerde samenvattingen een nieuwe gratis tv-zender, maar die loopt voor geen meter.

FOX zit met een stevig dilemma: zenden we straks de begeerde samenvattingen uit op onze eigen zender of gaan we ze verkopen aan bijvoorbeeld de NOS? De kwestie verdeelde het mediabedrijf de afgelopen maanden in twee kampen. Enkele kopstukken hielden het zelfs voor gezien, onder wie de pas 3,5 maand daarvoor aangetrokken programmadirecteur Peter Lubbers. Dit had nooit een dilemma mogen worden, zeggen ingewijden. De top zou zich ernstig hebben verkeken op het bouwen van een aantrekkelijke eigen tv-zender.

Het concern van mediamagnaat Rupert Murdoch kocht in 2012 voor een slordige 1 miljard euro een meerderheidsbelang in Eredivisie Media en Marketing (EMM) voor een periode van maar liefst 13 jaar. Ze verwierven daarmee de rechten voor de livewedstrijden én die van de samenvattingen. Onder knop 11 van de afstandsbediening lanceerde FOX augustus vorig jaar ook een nieuwe, gratis zender. Met veel herhalingen van The Simpsons, populaire series als The Walking Dead én veel sport.

Voor het programma FOX Voetbal werden Toine van Peperstraten en Jan van Halst bij de NOS weggekaapt. Kijkers blijven massaal weg. Zelfs een aflevering van Spongebob op Nickelodeon scoort beter.

‘Zwaar onderschat’
FOX Voetbal trok ook op een ander tijdstip (het programma stond eerst recht tegenover de hit Voetbal International van RTL7) geen kijker extra. Een stevige domper. Dit moest hét platform worden voor de samenvattingen. Geen wonder met zulke programma’s, zeggen critici. ‘Ze hebben het zwaar onderschat.’

Door het gebrek aan kijkers voor de gratis zender zou er wel eens te weinig geld in het laatje kunnen komen. Het risico is te groot, zegt het ene kamp. Met de inkomsten van een verkoop aan NOS, SBS of RTL kan eerst in een aantrekkelijker kanaal worden geïnvesteerd dat niet enkel bestaat uit herhalingen van The Simpsons, maar ook uit Nederlandse programma’s en series. Dus pak je verlies, volgende ronde beter.

Anderen zeggen: Murdoch mag dan multimiljonair zijn, hij wacht niet nog eens 3 jaar in de hoop dat de zender beter draait. Hij wil nu rendement zien. De dood of de gladiolen.

Wie de volledige eredivisiewedstrijden wil zien, moet zijn portemonnee pakken. Hoe meer abonnees voor ‘betaalkanalen’ FOX Sports Eredivisie of FOX Sports International, hoe blijer Murdoch. EMM-directeuren Raymond van der Vliet en Frank Rutten stelden eerder in het AD dat de gratis zender niet los van de betaalkanalen moet worden gezien. Het een jaagt het ander aan.

Het aantal abonnees voor de betaalkanalen van FOX wordt geschat op 600.000, een fors getal. Maar in het businessplan zou over 800.000 tot zelfs een miljoen worden gerept. Met straks de samenvattingen op het open kanaal worden liefhebbers hopelijk in groten getale eindelijk eens naar die ‘knop 11′ gedreven. En wie weet besluiten ze dan ook nog een FOX-abonnement te nemen…

NOS
Bronnen beweren dat de NOS (al sinds mensenheugenis gastheer van het voetbal ) recent zo’n 20 miljoen euro heeft geboden voor het behoud van de samenvattingen. Voor FOX, dat de voetbalclubs veel geld beloofde, een meer dan fraai bedrag. De NOS gaat ervoor en FOX weet dondersgoed dat de kijkcijfers daar zullen fonkelen. Zowel SBS als RTL zou ongeveer de helft, zo’n 10 miljoen euro, hebben geboden. De laatste maakt weinig kans. RTL scoorde in 2013 voor het zoveelste jaar op rij nóg betere cijfers dan ooit. Wat heeft RTL nog te winnen?Reclamegeld en hoge kijkcijfers zijn welkom. Ook bij SBS, dat de samenvattingen goed kan gebruiken. Alleen weet aandeelhouder John de Mol hoe het óók kan uitpakken. In 2005 flopte Talpa. Kijkers bleven boos weg. En de Nederlandse kijker is conservatief van aard.

Bron: Ad.nl

20140220-064025.jpg

Share this…