De gemeente Rotterdam stelt harde eisen aan eventuele financiële steun aan het vernieuwen van het Feyenoord-stadion. De stad wil onder meer zeggenschap in de organisatie en goedkeuring van de Europese Commissie, voordat wordt besloten om geld in het project te steken.
Feyenoord hoopt dat de stad voor 35 miljoen euro aandelen in de drastisch gerenoveerde Kuip wil kopen. Om de totale projectkosten van 240 miljoen euro – inclusief de ontwikkeling van Varkenoord, bouwrente en de post onvoorzien – te dekken is hulp van de stad cruciaal. Er moet nog voor 85 miljoen aan nieuwe aandelen worden uitgegeven en 120 miljoen euro worden geleend. Mét steun van de overheid komen andere investeerders makkelijker over de brug en worden de voorwaarden voor een financiële injectie gunstiger.
Het college van burgemeester en wethouders staat positief tegenover het plan om de huidige Kuip op te waarderen tot een multifunctioneel, 70.000 stoeltjes tellend stadion. Bovendien is het stadsbestuur bereid om ‘een bijdrage in het vermogen nader te onderzoeken en te overwegen’. ‘Daarvoor moet eerst een uitgewerkt voorstel van Feyenoord op tafel liggen,’ meldt het college van B en W in een brief aan de gemeenteraad.
Rotterdam zal bij het toekennen van financiële steun voor maximaal 35 miljoen euro niet over een nacht ijs gaan. Zo moet de ‘maatschappelijke opbrengst’ van zo’n investering worden getoetst, en dient de bijdrage tijdelijk te zijn. De gemeente zal alle plannen doorlichten én er moet nog een openstaande schuld van het stadion aan Rotterdam à 7,9 miljoen worden afgelost.
De stad ziet de verbouwing van de voetbaltempel als onderdeel van een bredere ontwikkeling van dit deel van Zuid. Zo moeten er afspraken worden gemaakt over nieuwe banen bij de bouw en exploitatie van de Kuip. Voor het stadion zelf gaat de aandacht uit naar onder andere het monumentale karakter van het complex, duurzaamheid en veiligheid.
Feyenoord is volgens de gemeente verantwoordelijk voor het opstellen van een mobiliteitsplan, om de toenemende drukte rond de Kuip – een groter stadion dat vaker wordt gebruikt – in goede banen te leiden. ‘Het uitgangspunt zal zijn de overlast voor de omliggende wijken zoveel mogelijk te beperken,’ zo wordt benadrukt.
Het aanleggen van parkeerplaatsen voor bezoekers van de Kuip op bestaande of nieuwe plekken komt voor rekening van Feyenoord. Dat geldt ook voor de afhandeling van bezoekende supporters, inclusief de verbinding tussen het NS-station en het stadion en het parkeren van bussen. Ook moet ervoor worden gezorgd dat er een goede verbinding is tussen het gebied rond het stadion en het omliggende wegennet plus het openbaar vervoer.
Na het zomerreces zal hierover met de gemeenteraad worden gesproken.
Bron: Ad.nl
You must be logged in to post a comment Login