Nieuws

Resultaten enquête Reddekuip

on

Robin van Holst – 10-01-2013

Een van de belangrijkste argumenten voor nieuwbouw is de slechte kwaliteit van de voorzieningen in het stadion. De stadiondirectie schermt met de resultaten van een enquête gehouden onder bezoekers van een wedstrijd van het Nederlands Elftal. Merkwaardigerwijs zijn de vaste klanten van Feyenoord, de seizoenkaarthouders, nooit gevraagd naar hun ervaringen,

Via de website heeft de initiatiefgroep ReddeKuip getracht inzicht te krijgen in deze materie door middel van een eigen enquête.
De belangstelling voor de enquête is overweldigend binnen 10 dagen is het dubbele aantal mensen bereikt dan wat nodig is voor een betrouwbaar en representatief onderzoek.
Reddekuip heeft dan ook besloten om de enquête 2 weken eerder af te sluiten om de resultaten naar buiten te brengen.
4946 mensen hebben de enquête ingevuld. Het zijn zowel trouwe stadionbezoekers (67% bezoekt minimaal 1x per maand het stadion) als incidentele (28%). 3% bezoekt het stadion nooit. Twee derde van de respondenten is dus een vaste bezoeker; 52% in het bezit is van een seizoenkaart.

Tevredenheid stadion en omgeving:
Opmerkelijk is de mening over de sfeer: maar liefst 92% van de bezoekers is zeer tevreden (rapportcijfer 8-10); 46% geeft zelfs een 10! 0,5% (29 respondenten) vindt de sfeer en beleving onvoldoende (rapportcijfer 1-5). Opmerkelijk is ook de hoge waardering voor de omgeving van de Kuip. Slechts 13% vindt die onvoldoende (rapportcijfer 1-5), de rest is tevreden tot zeer tevreden.

“Feyenoord = de Kuip. De Kuip = Feyenoord”
“Mooi park met veel groen rondom maken, het is er wel erg grauw en de verlaten kantoorpanden zijn ook geen aanzicht.”
“Troosteloze omgeving”

Faciliteiten:
Over de faciliteiten is 45% tevreden (6-7), 16% zeer tevreden (8-10), 33% van de respondenten is ontevreden over de faciliteiten in het stadion (rapportcijfer 1-5).

“De toiletten zouden wel een opknapbeurt kunnen gebruiken verder is alles goed”
“Graag zou ik meer hygiëne willen zien in en rond De Kuip, bijvoorbeeld normale degelijke toiletten, of goeie bestrating rondom en in de Kuip.”
“Toiletten zijn vies voor de dames omdat de heren er ook op gaan”

Nieuw stadion?
Slechts 18% vindt dat er een compleet nieuw stadion moet komen, 51 % vindt dat er een grote renovatie/modernisatie moet komen volgens het Kuip 3.0 plan en 28% vindt dat een kleine opknapbeurt voldoende is.

“verpest de sfeer in de kuip niet om een nieuw stadion te bouwen, het gaat om sfeer bij het voetbal van Feyenoord, niet om concerten.”

Horeca besteding:
De bezoekers van het stadion consumeren flink. 24% van de bezoekers besteedt 10 tot 20 euro voorafgaand aan de wedstrijd, maar er is ook 20% die vrijwel niets besteedt. 26% besteedt tussen de 2 en 10 euro. 3% besteedt meer dan 50 euro. Eenmaal in het stadion is het beeld hetzelfde: 12% besteedt niets, 8% besteedt maximaal 2 euro, 20% tussen de 10 en 20 euro en 42 respondenten besteden meer dan 50 euro. Mogelijk de 42 bezitters van een business-seat?
Er worden vooral alcoholische en non-alcoholische drankjes gekocht, alsmede snacks. Er wordt ongeveer evenveel geld besteed in het stadion als voor- en na de wedstrijd.
36% van de respondenten beoordeelt het aanbod en de kwaliteit van de horeca als onvoldoende (rapportcijfer 1-5), 40% als voldoende (6-7) en 14% is zeer tevreden (8-10). 10% weet het niet.

“Zo weinig mogelijk aangezien de beschikbare consumpties bagger zijn”
“Smerig, koud en goor eten voor belachelijke prijzen!! en de seizoenkaarten zijn al erg duur! Het gaat ons om Feyenoord en om de Kuip de rest boeit ons niets!”

De respondenten klagen unaniem over het muntsysteem, en verder veel over de slechte kwaliteit van de consumpties (festivalbier) en de lange wachttijden. Bovendien moet men twee keer in de rij staan: eerst voor de muntjes en dan voor de consumptie.

“Koop niets in het stadion. Torenhoge prijzen, geen mogelijkheid met normaal geld te betalen. Kwaliteit producten bedroevend slecht.”
“Wanneer je munten wil halen kan dit namelijk alleen voor een minimaal bedrag van 15 euro, wat compleet belachelijk is.”
“Beduidend minder dan er buiten ivm vies bier, drama bediening en rauw /koud/slecht eten. en te duur! Als ze niet willen verdienen.. Dan maar buiten de kuip. Gemiste kans”

Verbeterpunten:
De respondenten geven een aantal verbeterpunten aan. Vooral de horeca ( 47%), de faciliteiten (40%) en de 3G en wifi connectiviteit (40%), maar ook meer staanplaatsen (32%), betere kwaliteit van de zitplaatsen(23%), beter klimaat (verwarming) (20%) en de toegankelijkheid (17%) worden genoemd. Voor de duidelijkheid, hier kon men meerdere zaken noemen.
Er is wel wens onder een grote groep mensen naar moderne en grote (tv) schermen (43%) en grotere horeca (29%). Minder animo is er voor meer netwerk- en businessfaciliteiten (13%), leisure en entertainment (12%) en een dicht dak (15%).

“Een groot scherm, Betere 3G connectie, Meer entertainment voor de wedstrijd.”
“Verbeteringen die doorgevoerd kunnen worden zijn in ieder geval horeca en wc gelegenheid. Er staan bijv. bij vak JJ beneden maar 4 toiletten, dit zorgt voor onnodig lange rijen.”

Toename Stadionbezoek:
33% van de respondenten zal hoe dan ook het stadion niet vaker gaan bezoeken, de rest misschien wel als er betere voorzieningen zijn (15%), er doordeweeks meer te doen is (16%) en er meer evenementen zijn (17%). Of als het goedkoper is (14%).
Achtergrond respondenten:

94% van de respondenten bezoekt het stadion voor een wedstrijd van Feyenoord. Enkelen komen voor popconcerten, de rommelmarkt, de open dag of wedstrijden van het Nederlands Elftal. 6% gaat alleen, de rest met gezinsleden, vrienden of collega’s.

Niet geheel toevallig zijn het voor 93% mannen, maar wel verdeeld over alle leeftijdsgroepen, inkomensgroepen en opleidingsniveaus en verdeeld over het land, met 17% uit Rotterdam en 13% uit de directe omgeving.

Bron: Reddekuip.nl

You must be logged in to post a comment Login