Het is nog niet zeker of er in het nieuwe stadion van Feyenoord alcohol wordt verkocht. Dat stelt het college van burgemeester en wethouders naar aanleiding van vragen van Leefbaar Rotterdam.
,,Verkoop van alcohol in de uiteindelijke situatie van het nieuwe stadion zal bezien moeten worden in het kader van de gehele veiligheidssituatie op dat moment’’, zo schrijven b en w aan de gemeenteraad.
Advertentie
Leefbaar had het onderwerp aan de orde gesteld omdat in de huidige Kuip het zakelijk deel van de supporters wél een biertje mag drinken, en de bezoekers van de andere vakken niet. Dat beleid is ‘krom’, zo redeneerde raadslid Luuk Wilson. Hij vroeg zich af of in de exploitatie-opzet van de toekomstige voetbaltempel aan de Nieuwe Maas wél rekening wordt gehouden met alcoholverkoop.
,,In de business cases van het nieuwe stadion’’, luidt het antwoord, ,,is rekening gehouden met verkoop van het aantal consumpties, los van het feit of die alcoholisch zijn. Het college vindt dit een verstandige keus omdat er voor is gekozen een conservatieve business case op te stellen.’’
Wachtrijen
Wilson stelt vast dat er bij Feyenoord wordt uitgegaan van een hogere consumptie van eten en drinken in het nieuwe stadion, en vraagt zich af in welke mate alcohol daaraan bijdraagt. ,,De toegenomen gemiddelde consumptie in de business case wordt niet verklaard door eventuele verkoop van alcohol’’, meldt het college. ,,De toename wordt verklaard door de verbeterde situatie in het nieuwe stadion.’’
In De Kuip zijn de omstandigheden niet ideaal, gaat de brief verder. ,,Door de slecht bereikbaarheid van de horeca-uitgiftepunten, de slechte logistieke routing en te weinig vierkante meters voor verkoop is het gemiddeld aantal verkochte consumpties in De Kuip te laag. Met een groter stadion, counters dichtbij, beperkte wachtrijen en counters met zicht op het veld gaat de besteding zeker omhoog.’’
Overigens zal op de Strip, de toekomstige verbinding tussen De Kuip en het nieuwe stadion, wél alcohol worden verkocht. ,,De situatie zal vergelijkbaar zijn met de Veranda’’, aldus b en w.
Absurd
Supportersclub FSV De Feijenoorder noemt de situatie rond de alcoholverkoop in het stadion bij monde van voorzitter Wim van Merkensteijn ‘absurd’. ,,Ik mag hopen dat ze eerder tot inkeer komen. Want het huidige beleid leidt tot een tweedeling onder de supporters. Als je portemonnee groot genoeg is mag je wél een biertje drinken, en de rest mag dat niet’’, stelt hij. ,,We zijn bezig met normalisatie. Gezellig, gastvrij en veilig voetbal. En dan houdt de stad tegen dat er een biertje wordt geschonken.’’
Verder staat hij nog steeds sceptisch tegenover de ambitieuze plannen voor Feyenoord City. Hij noemt onder meer de ideeën rond mobiliteit in Feyenoord City een ‘zwak punt’. ,,De definitieve versie hebben wij in elk geval nog niet gezien’’, legt hij uit.
,,We wijzen ook op de bezettingsgraad van stadions. Pas zag je bijvoorbeeld bij een doordeweekse wedstrijd van FC Groningen heel veel lege plekken. Feyenoord gaat in de business case uit van een hoge bezettingsgraad, een hoge aanwezigheid en een hoog bestedingspatroon. Wordt dat ook niet onderuit gehaald? We zijn er nog niet van overtuigd dat dit het beste plan is voor Feyenoord.’’
Bron: Ad.nl
You must be logged in to post a comment Login