Nieuws

Afscheid Opel: ‘Even uit het oog, maar niet uit het hart’

on

Na een innige samenwerking van 10,5 seizoenen en een gedeelde geschiedenis van enkele decennia komt er deze zomer voorlopig een einde aan het partnership tussen Opel en Feyenoord. Gezamenlijk hoogtepunt was ontegenzeggelijk het door Feyenoord behaalde landskampioenschap in 2017, maar Opels algemeen directeur Sander Jansen denkt met nóg meer voldoening terug aan de door de partners verrichte inspanningen ten gunste van de Nederlandse Hartstichting. In het afscheidsinterview vertelt hij o.a. hoe het commercieel partnership écht een maatschappelijke betekenis had en welke trots daaraan verbonden is.

Toegankelijk
Shirtsponsor, autoleverancier, hoofdpartner en exclusief mobiliteitspartner. Het partnership tussen Opel en Feyenoord kende door de jaren heen meerdere gedaanten, maar was altijd warm en productief. In 1984 sierde het Duitse automerk voor het eerst het shirt van de Rotterdamse voetbalclub en sindsdien zijn beide partijen in totaal bijna 30 jaar aan elkaar verbonden geweest. Sander Jansen maakte van heel dichtbij mee hoe de relatie sinds 2010 evolueerde. Jansen weet nog goed hoe de partijen elkaar begin 2013 in soortgelijke omstandigheden troffen en waarom Opel besloot de plek van verzekeraar ASR op het Feyenoordshirt over te nemen: ‘Wat wel een aardige parallel is, is dat we destijds beide aan het opkrabbelen waren uit een behoorlijk dal. Bovendien, Opel en Feyenoord passen gewoon bij elkaar, dat is bijna een gegeven. Wat dat is? In de eerste plaats een buikgevoel. Het zijn twee toegankelijke merken waar veel mensen zich bij thuis voelen. Net als Feyenoord wil ook Opel bereikbaar zijn voor alles en iedereen. Feyenoord is down to earth, heeft beide voeten op de grond.’

‘De sportieve climax van ons partnership is het landskampioenschap van 2017 dat gehaald werd met Opel op het shirt. Beide merken zijn zodoende weer succesvol geworden en ongetwijfeld heeft het partnership daaraan bijgedragen. We kijken er blij, trots en met waardering op terug.’ 

Maatschappelijk effect
De rode draad van het partnership tussen Feyenoord en Opel stond vanaf het begin vast.  ‘Opel heeft steeds de directe connectie gezocht met de achterban van Feyenoord’, zegt Jansen. ‘Voor het leven, hart voor Feyenoord, hart voor het legioen. We beschreven het ook wel als ‘van hoofd- naar hartsponsor’. Ik denk dat het een hele belangrijke voorwaarde is bij een club als Feyenoord: dat je als sponsor laat zien wat je voor de club kunt betekenen. Wij wilden daarnaast ook echt een diepere betekenis aan het sponsorship geven en dat leverde de maatschappelijke insteek van het hoofdpartnerschap op en de koppeling met de Hartstichting.’

‘Wat hebben we veel gedaan! We hebben er PR-matig hele mooie resultaten mee gehaald en veel media-aandacht gegenereerd. Maar nog trotser worden we van het hele concrete maatschappelijke effect dat onze gezamenlijke inspanningen hebben gesorteerd en dan doel ik op de werving van 170.000 burgerhulpverleners. Dan denk je aan de extra mensenlevens die daardoor gered worden en dan hebben we het over hele substantiële aantallen! Dat is voor mij het mooiste resultaat van samenwerking. Met zijn allen hebben we dat doel gerealiseerd.’

Even uit het oog, niet uit het hart
Ondanks de voor alle partijen succesvolle samenwerking komt er per 1 juli 2020 toch een einde aan. Dat heeft veel te maken met de overname van Opel door PSA en de internationale strategie die deze groep volgt. ‘Dat is iets van alle tijden en daar heb je mee te maken’, zegt Jansen. ‘Jammer? Dat zeker, maar er komt altijd weer iets nieuws. We blijven nauw betrokken bij de rallysport, gaan zelfs als eerste merk ter wereld rallyrijden met een elektrische auto, de Opel Corsa-e Rally. We gaan ook elektrische bedrijfswagens op de markt brengen en ons hele portfolio elektrificeren. Dat zijn dingen om naar uit te kijken. En Feyenoord? Dat is voor nu even uit het oog, maar zeker niet uit het hart.’

Wat bedrijfswagens betreft blijft Opel overigens toch nog aan Feyenoord verbonden. Want de Feyenoord Academy blijft rijden met Opel bedrijfswagens, zodat Opel ook toch nog een mooie bijdrage blijft leveren aan de toekomst van de club.

Lees het volledige interview met de algemeen directeur van Opel op de Business-website van Feyenoord.