Nieuws

Rotterdam wil meer wijken afsluiten bij thuiswedstrijden Feyenoord 

on

Om forse parkeeroverlast rond het toekomstige Feyenoordstadion te voorkomen, nemen de gemeente Rotterdam en Feyenoord drastische maatregelen. Omliggende wijken zullen op wedstrijddagen geheel worden afgesloten voor supporters die met de auto komen. Waar dat niet kan, worden tijdens evenementen hoge parkeertarieven gerekend.
.

Binnen een straal van 1600 meter (15 à 20 minuten lopen) komen 90 straten in aanmerking om te worden afgegrendeld als Feyenoord thuis speelt. Sportdorp, Zomerland, Vreewijk en Kreekhuizen liggen het meest voor de hand. De Veranda ook, maar daar moet eerst nog met bewoners en ondernemers worden gesproken. Oude wijken zoals Bloemhof zijn minder makkelijk af te sluiten. Daar zal vermoedelijk een hoger ‘evenemententarief’ voor stadionbezoekers gaan gelden.

.

,,We willen dat bezoekers er minder lang over hoeven te doen om dit grotere stadion te bereiken’’, zegt wethouder Pex Langenberg (D66, mobiliteit). ,,We hopen het gedrag van de supporters dusdanig te veranderen, dat steeds meer mensen met de fiets of het openbaar vervoer komen. Wie tóch in de auto stapt, maakt hopelijk gebruik van een nieuw systeem waarin Feyenoord een toegangskaartje met een parkeerplaats combineert.’’

.

Het college van b en w ging vanmiddag akkoord met het op veel punten verscherpte mobiliteitsplan voor Feyenoord City. Volgende week debatteert de raad over dit voorstel. Tot dusver was de Rotterdamse politiek uiterst kritisch op dit onderwerp. De vrees was dat de omgeving van het stadion (opening seizoen 2022/23) opnieuw vol komt te staan met geparkeerd blik, net zoals nu rond de huidige Kuip al het geval is.

.

Centraal staat het ‘georganiseerd parkeren op afstand’. ,,Nu is het anarchie. Iedereen zoekt maar een plekkie, alles rijdt door elkaar heen’’, zegt Langenberg. Feyenoord regelt 10.000 parkeerplaatsen, waarvan 6.000 een flink stuk van het stadion, onder andere op Park & Ride-locaties langs de snelweg. ,,Vierduizend plekken zijn op loopafstand van het stadion en daar komen er 2500 bij als dat nodig is’’, luidt de toelichting. Verder komen er 200 parkeerplekken voor bussen, goed voor 10.000 bezoekers van het nieuwe stadion. Fietsers hebben 5.000 stallingsplaatsen tot de beschikking.

.

Feyenoord zelf moet een flinke duit in het zakje doen. Die dient ervoor te zorgen dat supporters die ‘op afstand’ parkeren naar het stadion worden vervoerd, en na afloop van de wedstrijd weer terug. Nu al is het vervoer met de tram gratis. ,,Feyenoord is in gesprek met de RET over het metrovervoer en met de NS wat betreft de supporters die met de trein komen.’’

.

Vroeger

Daarnaast wil Feyenoord dat supporters vroeger naar het stadion komen, en na afloop langer ‘blijven hangen’. Daarmee wil de club zo snel mogelijk starten. Het gaat over vermaak rond de wedstrijden in huidige ruimtes van het complex. Verder wordt nagedacht over het verlengen van de buitenring aan de Olympiazijde, zelfs tot aan de Olympiaweg. Feyenoord heeft tevens zijn oog laten vallen op het pand van Wooning, vlak naast de Kuip, als mogelijk ‘supportershonk’.

.

De stad zal met Feyenoord een contract afsluiten, waarin afspraken over mobiliteit worden vastgelegd. Ook wordt gecontroleerd of op termijn daadwerkelijk minder supporters met de auto komen, méér op de fiets en of de overlast in de omliggende wijken afneemt. Het hele pakket maatregelen kost 50 miljoen euro; Rotterdam neemt daarvan 35 miljoen voor de rekening. Met Prorail en de Metropoolregio wordt nog gesproken over een financiële bijdrage.

.

Bron: Ad.nl

Aanbevolen voor jou

You must be logged in to post a comment Login