Nieuws

Qurrent verliest klanten  door sponsoring Feyenoord

on

Energieleverancier Qurrent wordt overspoeld met negatieve reacties op de sponsordeal met Feyenoord die het deze week bekend maakte. Op de klantenservice zijn vandaag tientallen extra medewerkers ingezet om alle telefoontjes en klachten op sociale media te beantwoorden.
.

Het gaat niet alleen om boze klanten die fan zijn van Ajax of een andere voetbalclub (zoals kabelbedrijf Ziggo zich 2,5 jaar geleden de woede van abonnees uit onder meer Rotterdam op de hals haalde toen het zijn shirtsponsorschap van Ajax aankondigde), of om Feyenoordfans die niet zitten te wachten op een Amsterdams bedrijf als shirtsponsor.

.

Veel klanten van Qurrent klagen dat het sponsoren van een eredivisieclub niks te maken heeft met duurzame energie. Qurrent, dat is opgericht door Stichting DOEN, het Klimaatbureau en de Natuur- en Milieufederaties, profileert zich als de groenste energieleverancier van Nederland. Het is een coöperatie die niet streeft naar winst maar naar een duurzame energievoorziening. Met een shirtsponsorschap à 4,5 miljoen euro per jaar slaat Qurrent de plank volgens veel klanten volledig mis. Tientallen coöperatieleden (klanten zijn automatisch lid van de coöperatie) dreigen hun contract op te zeggen of niet te verlengen.

.

Miljoenenbal

 ,,De grasmat daargelaten heeft een voetbalclub geen enkele groene uitstraling,” reageert bijvoorbeeld klant Harry Meussen. ,,Er zijn veel manieren om naamsbekendheid te verwerven zonder je principes te verloochenen.” 

.

,,Een duurzaam energiebedrijf heeft niks te maken met voetbal, en al helemaal niet met het miljoenenbal dat eredivisie heet,” reageert een klant uit Utrecht op het klantenforum van Qurrent. ,,Dikke auto’s en ver vliegen voor een trainingskamp is juist het omgekeerde van wat jullie zouden moeten betogen.” 

.

,,Wat baal ik ongelooflijk van jullie sponsoractie. Ja, ik ben Feyenoordfan, maar ik had zo gehoopt nu eens bij een idealistische club te zitten. En kom alsjeblieft niet aan met die kletspraat dat groeien geld kost,” zegt een ander.

.

‘Enkele opzeggingen’

Hoeveel mensen hun lidmaatschap al hebben opgezegd, kon directeur Richard Klatten van Qurrent zaterdag nog niet zeggen. Volgens hem gaat het om ‘enkele’ klanten. ,,We wisten van tevoren dat dit sponsorschap gemengde reacties zou oproepen. We hebben hier goed over nagedacht. Juist deze manier van sponsoring geeft ons een enorme naamsbekendheid. Die helpt ons om te groeien. En alleen door te groeien kunnen we echt impact creëren, en meer duurzame energieprojecten opstarten. Bovendien kunnen we zo de Feyenoordachterban mobiliseren. En we voorzien het nieuwe trainingscomplex van groene energie.”  

.

Qurrent heeft nu 120.000 klanten. Dat moeten er mede door het sponsorschap van Feyenoord een half miljoen worden, stelt Klatten. Winst heeft Qurrent nog nooit gemaakt. Het sponsorschap wordt volgens hem betaald ‘uit eigen middelen’. 

.

Amateurclubs

De boze leden van Qurrent zien betere opties met die miljoenen. Sponsor kleine sportclubs met zonnepanelen, suggereert een klant. Steun projecten die de samenleving steunen, stelt een ander voor. ,,Als jullie zo graag sponsorgeld over de balk willen smijten, dan zijn er ook nog duizenden amateurverenigingen die het geld véél zinniger kunnen besteden.” 

.

Bron: Ad.nl

Aanbevolen voor jou