Nieuws

Pas half 2019 wordt een knoop doorgehakt over een ‘Stadion aan de Maas’

on

Het nieuwe stadion van Feyenoord komt eraan, maar zorgen zijn er nog volop op Zuid. ,,We willen opgestroopte mouwen zien.’’

De bouw van een nieuwe thuisbasis voor Feyenoord wás al een lange weg, en zal dat voorlopig nog wel even blijven. Nadat de Rotterdamse gemeenteraad in mei akkoord ging met een aandelenpakket van 40 miljoen euro in het toekomstige ‘iconische sportcomplex’ aan de Nieuwe Maas, ging de volgende fase in. Ofwel zieltjes winnen voor dit ambitieuze megaproject op de linker Maasoever, financiers vinden én grond verwerven.

Dat eerste gebeurde op een infomarkt voor omwonenden en ondernemers, in het Maasgebouw naast de Kuip. Van de partij waren onder anderen bewoners van de wijk Veranda, van wie sommigen direct uitzicht krijgen op het enorme bouwwerk, dat voor een deel in de rivier komt te staan.

Twijfels blijven er echter. Zoals bij Marco van den Berg van de Stadionpark Werkgroep Veranda (SWV). De verkeersafwikkeling in dit deel van Zuid is een punt van discussie, het parkeren een steeds terugkerend thema, evenals meer groen in de buurt. ,,Er worden alleen maar plannen gemaakt. Maar we willen eens opgestroopte mouwen zien.’’

Uitzicht

En ofschoon de intenties van Feyenoord City worden geprezen – de infomarkt, een website, periodiek overleg – is de hele Veranda nog niet bepaald om. Zo raakt een flinke groep bewoners zijn uitzicht kwijt, en wordt gevraagd om compensatie. ,,Feyenoord doet er wijs aan om over de brug te komen, anders krijg je allerlei procedures.’’

Vrees is er ook voor de ‘bouwput’, die de Veranda dreigt te worden als er aan het stadion wordt gewerkt. Van den Berg: ,,Daar zien veel mensen tegenop. Daarom lijkt het ons een goed idee om de aan- en afvoer van bouwmateriaal over het water te laten verlopen. In plaats van allemaal vrachtwagens die af en aan rijden.’’

De eerste paal moet in 2019 de grond in. Van den Berg: ,,Ik denk niet dat ze dat halen. Al die bedrijven uitkopen, dat wordt nog een pijnpunt hoor. Zeker als ondernemingen niet meewerken en een onteigeningsprocedure moet worden opgestart.’’

Overlast

Projectleider Frank Keizer van Feyenoord City sombert absoluut niet mee. ,,We willen kijken waar de zorgen van de omwonenden zitten, en zullen die zoveel mogelijk wegnemen’’, legt hij uit. Het idee om de aanvoer van bouwmateriaal bij voorkeur over de Nieuwe Maas te laten gaan, heeft zijn steun. ,,Wij denken daar zelf ook over na’’, meldt hij. ,,En vervoer over water is tenslotte goedkoper dan met vrachtwagens.’’

Als de eerste paal in 2019 onverhoopt niet wordt gehaald, is er geen man overboord, zegt hij. ,,Als je later start, betekent dat niet dat de bouw langer duurt. De bouwtijd bedraagt in totaal drie jaar, en de periode dat je overlast hebt, schatten wij in op anderhalf à twee jaar’’, klinkt het.

Overigens, Feyenoord heeft nog tijd zat om twijfelaars over de streep te trekken en alle procedures keurig af te ronden. Pas half 2019 wordt een knoop doorgehakt over een ‘Stadion aan de Maas’. ,,Dat is het allerlaatste moment om ja of nee te zeggen.’’

Donderdag is er opnieuw een infomarkt in het Maasgebouw.

Bron: Ad.nl