Nieuws

Feyenoord-fans boos na fout met tickets Manchester

on

Direct na de loting van Feyenoord kocht Richard Boekweit vliegtickets om in november naar Manchester te vliegen voor de wedstrijd tegen City. Door een technische fout bij Cheaptickets blijkt díe reis voor hem en zijn vrienden niet door te gaan. De online reiswinkel snapt de frustratie van het vijftal, maar zegt dat ze slechts bemiddelaar is in vliegreizen.

Met vier vrienden had trucker Richard Boekweit (35) besloten een mooie uitwedstrijd van zijn voetbalclub Feyenoord in de Champions League te bezoeken. Naar uitwedstrijden in de vaderlandse competitie was hij al vaker mee geweest, maar naar Europese confrontaties nog nooit.

,,Ik heb donderdag, voor de loting, mijn vrachtwagen langs de kant van de weg gezet om live te kunnen kijken’’, vertelt Richard. ,,Toen Napoli, Donetsk en Manchester City uit de koker kwamen, heb ik snel overlegd met het groepje waar we naar toe gingen.’’

De keuze viel op Manchester, vanwege de goede ervaringen in die stad tijdens het laatste bezoek van Feyenoord in november vorig jaar. ,,Toen de speeldata een uur later bekend waren, had ik alle id’s van de jongens al verzameld en bij Cheaptickets vijf directe vluchten van Eindhoven naar Manchester geboekt. Voor 48 euro per persoon. Het geld is direct afgeschreven van mijn rekening met iDeal en ik kreeg een bevestiging dat de boeking gelukt was.’’

Groot was zijn verbazing de volgende dag toen Cheaptickets meldde dat de tickets waren vervallen. ,,Als we opnieuw wilden boeken kostte dat opeens 387 euro per persoon! Bijna tien keer zoveel. Ik heb op vijf manieren contact gezocht. Ik kreeg excuses en ze gooiden het op technische problemen, omdat het te druk was op de site. En dat ze de boeking nooit hadden bevestigd. Maar dat is onzin, want ik heb gewoon geboekt en betaald!’’

Die uitleg pikten Boekweit en zijn vrienden niet, evenals tientallen andere gedupeerde Feyenoordfans die zich aansluiten bij een boos bericht op een fanpagina op Facebook. ,,We voelen ons bedonderd. Als zich zoiets voordoet dan probeer je toch tot een oplossing te komen, maar wij werden aan de kant geschoven.

Voor Cheaptickets is het boze bericht, dat flink wordt gedeeld op internet, aanleiding om dit weekeinde alsnog contact op te nemen met Boekweit. ,,We kregen het voorstel voor een vlucht naar Leeds waar we dan 100 euro voor moesten betalen. Dan zouden we zelf nog 1,5 uur verder moeten reizen en uren wachten op de tussenstop in Londen. Nou, dat is geen compensatie. Daarom gaan we nu met de auto. Kost 15 euro de man. Alleen is dat via Dover wel 15 uur reizen…’’

Cheaptickets zegt in een reactie dat in de voorwaarden duidelijk staat dat pas na ontvangst van een e-ticket, dat Boekweit niet ontving, de koop echt rond is. Desalniettemin is de klacht van Boekweit aanleiding voor de online reiswinkel om maatregelen te nemen. Zo wordt voortaan duidelijker gemaakt aan klanten waarom een boeking eventueel is mislukt. ,,En we kijken hoe we tijdens het betalingsproces eventueel zaken duidelijker kunnen maken’’, aldus woordvoerder Annick van Dijck.

Verklaring Cheaptickets

We begrijpen de enorme frustratie en vinden het heel erg jammer voor de supporters van Feyenoord dat deze situatie zich heeft voorgedaan.

We erkennen dat in extreme omstandigheden, wanneer de vraag naar een en dezelfde bestemming voor een en dezelfde datum een plotselinge piek kent, er mogelijk knelpunten opduiken in de beschikbaarheid bij de airlines.

Het effect van een dergelijke Champions League loting is dat enorm veel klanten tegelijkertijd voor een en dezelfde bestemming en voor een en dezelfde datum in dezelfde beperkte voorraden van de door ons aangeboden airlines gaan zoeken. Wij zijn een reisbemiddelaar, wat betekent dat wij de beschikbaarheid en prijzen tonen van alle airlines die gekoppeld zijn aan ons systeem. Wij kopen dus zelf nooit stoelen in bij een airline om die dan door te verkopen. CheapTickets.nl heeft dus ook geen invloed op de aangeboden prijs en beschikbaarheid, wij maken het vergelijken van verschillende airlines mogelijk en eenvoudig.

Wat er precies gebeurt tijdens het boekingsproces: Op het moment van de zoekopdracht wordt de laagste prijs die beschikbaar is, getoond. Deze prijs is wereldwijd te boeken en in beperkte mate beschikbaar. Een airline biedt namelijk verschillende prijzen aan op een vlucht (nadr. zo zijn er bv 10 stoelen beschikbaar aan 50 euro, de volgende 10 stoelen worden verkocht aan 75 euro, enz). Op deze prijsbepaling door airlines hebben wij als tussenpersoon geen invloed.

Doordat het updaten van de beschikbaarheid in de systemen van die airlines, maar ook het boekingsproces an sich (heen- en terugreisdatum, namen passagiers en credit cardgegevens invullen), tijd kost is het mogelijk dat de prijs ondertussen niet meer beschikbaar is, zeker in geval van plotselinge hoge vraag.

Als de boeking niet kan worden bevestigd, ontvangt de klant ook geen E-tickets (in onze voorwaarden vermelden wij dat pas na ontvangst van de boekingsbevestiging én E-tickets de reservering definitief is).

In dergelijke uitzonderlijke gevallen krijg ons Customer Service Center automatisch een melding dat de gewenste boeking niet bevestigd kan worden. In 80% van deze gevallen kunnen wij in onderling overleg met de klant, een goede oplossing aanbieden. Zoniet, wordt de betaling onmiddellijk teruggestort aan de klant. In dit specifieke geval oversteeg de vraag naar tickets het aanbod, waardoor wij niet al onze klanten een goed alternatief konden aanbieden.

Uiteraard willen we dergelijke situaties in de toekomst vermijden. Wij analyseren daarom, in samenwerking met onze airline- & technologiepartners, hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen en zullen dan ook de nodige stappen ondernemen zodat wij onze klanten te allen tijde de beste service kunnen bieden. Onze communicatie richting klanten bleek ook niet concreet en duidelijk genoeg en zal worden aangepast om misverstanden te vermijden.

Bron: Ad.nl

Aanbevolen voor jou