Nieuws

Feyenoord City: Over een week weten we of dat het doorgaat 

on

De gemeenteraad stemt volgende week donderdag over de komst van een nieuw stadion voor Feyenoord. De bereikbaarheid van het nieuwe stadion aan de Maas blijft een veelbesproken punt..

Raadsleden uiten woensdag hun bedenkingen of het nieuwe stadion voor 63.000 supporters bereikbaar zal zijn zonder ernstige overlast voor de omgeving. Ook twijfelen raadsleden of de gewenste gedragsverandering om supporters te laten kiezen hun auto thuis te laten, wel slaagt.

.

Wethouder Pex Langenberg (D66) gelooft in de huidige plannen om het nieuwe stadion bereikbaar te houden. Hij erkent dat er op Zuid sprake is van een ‘openbaarvervoersarmoede’ maar dat hoeft de komst van een nieuw stadion niet in de weg te staan. Wethouder Langenberg: “Het openbaar vervoer op Zuid schiet tekort maar de plannen zorgen ervoor dat het nieuwe stadion bereikbaar wordt.”

.

Lobbyen in Den Haag

De wethouder zegt ook toe zich hard te maken voor een nieuwe metroverbinding op Zuid. Langenberg: “Door de mondiale crisis van 2008 was er geen geld voor extra investering in openbaar vervoer. Nu is er extra geld en we lobbyen in Den Haag om dat in deze regio te investeren.”

.

Een deel van de gemeenteraad vindt wel dat een keuze voor beter openbaar vervoer op Zuid van essentieel belang is voor de bereikbaarheid van het nieuwe stadion. VVD-raadslid Verheij: “De wethouder vraagt ons akkoord te gaan met een gebiedsontwikkeling dat niet goed verbonden is met de buitenwereld en naar het vervoersprobleem kijken we later wel. Wij willen een volwaardige gebiedsontwikkeling.”

.

Wijken verstopt

Het nieuwe stadion aan de Maas biedt plek aan 63.000 supporters. Raadsleden voorzien verkeersproblemen en wijken die verstopt raken. Feyenoord City wil samen met de gemeente Rotterdam de bereikbaarheid oplossen met ongeveer 10.000 parkeerplekken rondom het stadion, 5000 fietsparkeerplekken, parkeren op afstand en beter openbaar vervoer via spoor, tram en over water.

.

Om parkeren op afstand aantrekkelijk te maken wil Feyenoord City combitickets gaan aanbieden waarmee je goedkoop en snel naar het stadion wordt vervoerd. Ook moeten supporters gespreid naar het stadion komen en dat betekent dat ze vermaakt moeten gaan worden met meer dan een voetbalwedstrijd.

.

Met betaald parkeren of een parkeerverbod tijdens evenementen wil de gemeente de wijken ontlasten en voorkomen dat bewoners hun eigen wijk niet meer uit of in kunnen.

.

18.000 extra bezoekers
Om deze plannen voor elkaar te krijgen, zet Feyenoord City in op een gedragsverandering bij de Feyenoord-aanhangers. Zij moeten voor andere vervoersmiddelen gaan kiezen om naar een wedstrijd te gaan. Vooral Leefbaar en VVD twijfelen aan de haalbaarheid van een gedragsverandering. VVD-raadslid Jan-Willem Verheij: “Het moet aan de voorkant goed geregeld worden, het gaat om 18.000 extra bezoekers.”

.

Leefbaarraadslid Luuk Wilson: “Het invoeren van betaald parkeren voorkomt niet dat supporters in de wijken gaan parkeren. Dat geld hebben ze er wel voor over.”

.

Tramlijn 23

Het Leefbaarraadslid streeft ook naar een harde garantie voor een extra tramspoor van Zuidplein naar het nieuwe stadion. Leefbaar-raadslid Luuk Wilson: “Een oost-west tramverbinding is een grote wens van Zuid. Het CDA pleit voor een verbetering en uitbreiding van de huidige tramlijn 23.”

.

De VVD pleit voor veel meer parkeerplekken (2500) op het P+R terrein in de Beverwaard en een snelle tramverbinding naar het stadion. VVD-raadslid Verheij: “Die zou iedere vijf minuten moeten vertrekken en zonder tussenstop in een paar minuten naar het stadion kunnen rijden.”

.

Steeds meer voor de fiets

D66 wil niet dat de focus vooral op de auto ligt. Raadslid Stefan Kroon: “Als je nu al extra parkeerplekken gaat creeren en dan rem je de gewenste gedragsverandering. We hebben voldoende tijd om bij te sturen.” D66 is niet zo pessimistisch dat een gedragsverandering niet mogelijk zou zijn. “Je ziet nu al in de binnenstad dat er steeds meer voor de fiets wordt gekozen en minder voor de auto.”

.

De ChristenUnie/SGP sluit zich hierbij aan. Burgerraadslid Mark de Boer: “We moeten er niet op voorhand al vanuit gaan dat de supporters niet over willen stappen op een ander vervoersmiddel. Laten we dat gaandeweg vooral goed monitoren.”
.

Metroverbinding met Zuid

Een nieuwe metroverbinding naar Zuid ziet de gemeenteraad er niet komen voor 2023, maar wil wel dat het college van B&W daarvoor gaat lobbyen bij het Rijk. PvdA-raadslid Leo Bruijn: ”Dit vraagt om een visie en focus van meer dan dertig jaar. Een metroverbinding met Zuid is geen verplichting voor de opening van het nieuwe stadion maar het moet wel in de plannen zitten voor 2030/40. Die lobby moet nu al gestart worden, anders krijg je straks nul.”

.

Om een metrolijn naar Zuid op de langere termijn voor elkaar te krijgen, pleit de VVD ervoor nu al een tracebesluit te nemen. Raadslid Verheij: “Als je die metrolijn naar Zuid echt wilt, dan moet je nu al uitzoeken waar die komt te liggen.”

Aanbevolen voor jou